Publication activity
(Information on the results of 2021)
2-year impact factor of the RSCI: 0,441
2-year impact factor of the RSCI without self-citation: 0,408
The two-year impact factor of the RSCI, taking into account citations from all
sources: 0,704
5-year impact factor of the RSCI: 0,417
5-year impact factor of the RSCI without self-citation: 0,382
The total number of citations of the journal in the RSCI: 9837
Herfindahl's five-year index of quoting journals: 149
Herfindahl Index by author organizations: 384
10-year Hirsch Index: 71
Place in the overall SCIENCE INDEX ranking: 196
Place in the SCIENCE INDEX ranking on the topic "Automation. Computer technology": 4
Place in the SCIENCE INDEX ranking on the topic "Cybernetics": 2
More information on the publication activity of our journal for 2008-2021 on the RSCI website.
Bookmark
Next issue
Development of an educational course ontological model for distance learning systems
Abstract:There are several information systems in the information educational space “SSAU school of informatics” including two e-learning systems, which are built on different technologies (one is baseв on LMS Moodle, another is on the virtual world technology). Both systems are designed for studying the same educational content. However, the forms of presentation are different. The systems also have a similar learning course structure: the course content is presented like a tree, the root of the tree is divided into topics, which consist of lections and tests, lections split into paragraphs, each might include pictures; tests include questions with a different number of answer options. The authors have developed software, which allows synchronizing an educational content of two systems, but its usage turned up rather inconvenient. The article presents one of the ways to solve the problem of common using of the educational content by different distance learning systems. It is based on the learning course ontological model. The authors review literature on using ontological models in distance education, offer a learning course ontological model, which is developed using the open-source ontology editor and the Protégé framework for building knowledge bases. Ontologies, which are created in Protégé, can be exported in many different formats, including RDF (RDF Schema), OWL and XML Schema. The paper also shows the operation scheme of the knowledge base service. Implementation of the learning course ontological model and its integration into the information educational space “SSAU school of in-formatics” will help to increase the efficiency of learning course development and using of learning content.
Аннотация:В информационное образовательное пространство «Школа информатики СГАУ» входят несколько информационных систем, в том числе две системы электронного дистанционного обучения, которые построены на разных технологиях (одна разработана на базе LMS Moodle, другая на технологии виртуальных миров). Обе системы предназначены для изучения одного и того же учебного материала, отличаются только формой представления материала. Структура учебного курса в системах также во многом идентична: содержание курса представлено в виде дерева, корень дерева распадается на темы, состоящие из лекций и тестов; лекции разбиваются на параграфы, каждый из которых может включать иллюстрации; тесты состоят из вопросов с различным количеством вариантов ответа. Авторами было разработано ПО, позволяющее синхронизировать содержание учебного контента двух систем, но его применение на практике оказалось достаточно трудоемким. Настоящая статья раскрывает один из способов решения проблемы совместного использования учебного контента данными системами электронного дистанционного обучения, он основан на использовании онтологической модели учебного курса. Проводится обзор литературы, посвященной применению онтологических моделей в дистанционном обучении, предлагается собственная онтологическая модель учебного курса, разработанная с использованием открытого редактора онтологий и фреймворка для построения баз знаний Protege. Онтологии, построенные в Protege, могут быть экспортированы во множество форматов, включая RDF (RDF Schema), OWL и XML Schema. В статье также приведена схема работы сервиса, основанного на базе знаний. Реализация онтологической модели учебного курса и ее интеграция в информационное образовательное пространство «Школа информатики СГАУ» позволят повысить эффективность разработки учебных курсов и использования образовательного контента.
Authors: E.A. Shumskaya (kate-beauty@mail.ru) - Samara National Research University, Samara, Russia, L.S. Zelenko (LZelenko@rambler.ru) - Samara National Research University (Associate Professor), Samara, Russia, Ph.D | |
Keywords: knowledge base, ontological model, learning course, lms moodle environment, e-Learning Management System, the software, information technologies, e-learning |
|
Page views: 7759 |
PDF version article Full issue in PDF (29.74Mb) |
Permanent link: http://swsys.ru/index.php?page=article&id=4398&lang=&lang=en&like=1 |
Print version Full issue in PDF (29.74Mb) |
The article was published in issue no. № 1, 2018 [ pp. 56-59 ] |
Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:
- Формирование барьера безопасности на космическом аппарате при угрозе воздействия космического мусора методами нечеткой логики
- Проблемы управления конфигурациями в процессе разработки программного обеспечения встроенных систем
- Об одном способе представления знаний
- Моделирование оптимальных условий биосинтеза
- Программный комплекс для разметки и унифицированного описания лица индивида по фотоизображению
Back to the list of articles