Journal influence
Higher Attestation Commission (VAK) - К1 quartile
Russian Science Citation Index (RSCI)
Bookmark
Next issue
№3
Publication date:
16 September 2025
Kalman filter as a method of secondary processing of GLONASS system information
Date of submission article: 09.09.2015
UDC: 519.2:621.396.96:656.1/.5
The article was published in issue no. № 4, 2015 [ pp. 116-120 ]Abstract:The paper discusses methods of positioning a land vehicle based on secondary processing of information from GLONASS satellite navigation system. Vehicle positioning accuracy depends on many factors including the method of finding the coordinates. It is one of the indicators of vehicle effective control. Therefore, one can quickly control the vehicles movement, their actual value and the fuel consumption accuracy. The publications devoted to the problem of dynamic objects positioning, as a rule, do not describe mathematical models and algorithms, they just display the final results. In fact there are no sources, which can clearly describe an algorithmic scheme suitable for developing software. This is due to the fact that the software is a trade secret or an intellectual property. In contrast to existing methods of mobile objects control and monitoring, the authors have developed a Kalman filter algorithm step by step. It increases the positioning accuracy of a land vehicle. The algorithm is a basis for application software, which determines the land object location in real-time and post-processing mode. The paper discusses the cases of mobile and stationary state of a land vehicle. Each case shows using Kalman filter algorithm and the least squares method to enhance positioning accuracy. There is a comparative characteristics of these methods on the basis of selected statistical criteria. The authors set the most accurate method of positioning mobile and stationary objects.
Аннотация:В работе рассмотрены методы местоопределения наземного транспортного средства на основе вторичной обработки информации, поступающей со спутниковой навигационной системы ГЛОНАСС. Точность позиционирования транспортного средства, зависящая от многих факторов, в том числе и от метода нахождения координат, является одним из показателей эффективного управления транспортным средством, что позволяет оперативно контролировать передвижение транспортных средств, фактическое время работы транспортного средства и точность определения расхода топлива. В публикациях, посвященных проблеме местоопределения динамических объектов, как правило, не описываются математические модели и алгоритмы, а приводятся лишь конечные результаты. При этом практически отсутствуют источники, в которых была бы описана четкая алгоритмическая схема, пригодная для написания ПО. Во многом это связано с тем, что данное ПО является либо коммерческой тайной, либо интеллектуальной собственностью. В отличие от имеющихся методов контроля и мониторинга мобильных объектов авторами разработан пошаговый алгоритм фильтра Калмана, позволяющий увеличить точность позиционирования наземного транспортного средства. На основе предложенного алгоритма создано прикладное ПО, обеспечивающее в реальном масштабе времени и в режиме постобработки определение местоположения наземного объекта. Исследованы случаи подвижного и неподвижного состояний наземного транспортного средства, для каждого из которых применены алгоритм фильтра Калмана и метод наименьших квадратов, способствующие увеличению точности позиционирования. Приведена сравнительная характеристика указанных методов на основе выбранных статистических критериев и установлен наиболее точный метод местоопределения подвижного и неподвижного объектов.
Authors: Bolodurina I.P. (prmat@mail.osu.ru) - Orenburg State University, (Professor, Head of Department), Orenburg, Russia, Ph.D, Nugumanova A.A. (alaymir@mail.ru) - Orenburg State University, Orenburg, Russia, Reshetnikov V.N. (rvn_@mail.ru) - Center of Visualization and Satellite Information Technologies SRISA (Professor, Supervisor), Moscow, Russia, Ph.D | |
Keywords: method of least squares, Kalman filter, vehicle, glonass, positioning |
|
Page views: 18450 |
Print version Full issue in PDF (9.58Mb) Download the cover in PDF (1.29Мб) |
Фильтр Калмана как метод вторичной обработки информации с системы ГЛОНАСС
DOI: 10.15827/0236-235X.112.116-120
Date of submission article: 09.09.2015
UDC: 519.2:621.396.96:656.1/.5
The article was published in issue no. № 4, 2015. [ pp. 116-120 ]
The paper discusses methods of positioning a land vehicle based on secondary processing of information from GLONASS satellite navigation system. Vehicle positioning accuracy depends on many factors including the method of finding the coordinates. It is one of the indicators of vehicle effective control. Therefore, one can quickly control the vehicles movement, their actual value and the fuel consumption accuracy. The publications devoted to the problem of dynamic objects positioning, as a rule, do not describe mathematical models and algorithms, they just display the final results. In fact there are no sources, which can clearly describe an algorithmic scheme suitable for developing software. This is due to the fact that the software is a trade secret or an intellectual property. In contrast to existing methods of mobile objects control and monitoring, the authors have developed a Kalman filter algorithm step by step. It increases the positioning accuracy of a land vehicle. The algorithm is a basis for application software, which determines the land object location in real-time and post-processing mode. The paper discusses the cases of mobile and stationary state of a land vehicle. Each case shows using Kalman filter algorithm and the least squares method to enhance positioning accuracy. There is a comparative characteristics of these methods on the basis of selected statistical criteria. The authors set the most accurate method of positioning mobile and stationary objects.
Bolodurina I.P. (prmat@mail.osu.ru) - Orenburg State University, (Professor, Head of Department), Orenburg, Russia, Ph.D, Nugumanova A.A. (alaymir@mail.ru) - Orenburg State University, Orenburg, Russia, Reshetnikov V.N. (rvn_@mail.ru) - Center of Visualization and Satellite Information Technologies SRISA (Professor, Supervisor), Moscow, Russia, Ph.D
Ссылка скопирована!
Permanent link: http://swsys.ru/index.php?page=article&id=4079&lang=en |
Print version Full issue in PDF (9.58Mb) Download the cover in PDF (1.29Мб) |
The article was published in issue no. № 4, 2015 [ pp. 116-120 ] |
The article was published in issue no. № 4, 2015. [ pp. 116-120 ]
Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:
- Распознавание и отслеживание дефектов дорожного полотна в реальном времени на основе комплексного использования стандартных вычислительных процедур и глубоких нейронных сетей
- Моделирование состояния и поведения судна на базе фильтра Калмана
- Прогноз состояния объекта на основе применения фильтра Калмана и глубоких нейронных сетей
- Алгоритм определения направления движения локализованных объектов транспортных потоков на цифровых космических снимках
- Интервально-дифференциальные уравнения в структуре нечеткого фильтра Калмана при управлении сложными технологическими объектами
Back to the list of articles