Journal influence
Higher Attestation Commission (VAK) - К1 quartile
Russian Science Citation Index (RSCI)
Bookmark
Next issue
№4
Publication date:
09 September 2024
Multi-agent approximation of social media users’ behavior
Date of submission article: 26.12.2017
UDC: 004.942
The article was published in issue no. № 1, 2018 [ pp. 91-94 ]Abstract:Nowadays social media are becoming one of the major Big Data providers for analyzing users’ behavior. At the same time each Internet user activity appears to be an interesting and complex object for formalization and study. One person can be presented in several social networks using various avatars, have several parallel interests, have own specific strategy to publish and process data in the form of posts, messages and comments and interact with the others by means of data exchange. Considering the specifics of social media users activity, who are relatively independent and self-organized, this paper proposes a model of such a behavior implementing the multi-agent approach. The paper describes the problem, solution architecture and technical details of its implementation supported by the results of simulation and real data analysis for a number of popular social networks. It is the first time when it is proposed to use the definition of “behavior multi-agent approximation”. The term introduces an approximate description of real use cases of the integrated information space users via multi-agent simulation. Within the framework of the solution is it proposed to represent the interest of social media users as a combination of a context and focus. Such approach allows formalizing deviations of user interest under the pressure of incoming events considering a combination of time and human factors. The proposed approach gives a possibility to describe and implement the patterns of typical Internet social media users behavior for simulation and analysis in order to detect trends and deviations.
Аннотация:Cоциальные сети становятся одним из основных поставщиков больших данных для анализа поведения пользователей. При этом само поведение каждого пользователя сети Интернет представляет собой интересный и сложный объект для формализации и изучения. Один человек может быть представлен в нескольких социальных сетях под разными именами, обладать несколькими параллельными интересами, иметь собственную специфическую стратегию издания и потребления информации в виде постов, сообщений и комментариев и взаимодействовать с другими пользователями путем обмена информацией. С учетом специфики проявления активности пользователей социальных сетей, обладающих относительной независимостью и самоорганизацией, предлагается модель такого поведения, основанная на реализации мультиагентной технологии. В данной статье описаны проблема, архитектура решения и технические детали ее реализации, подкрепленные результатами моделирования и анализа реальных данных для ряда популярных социальных сетей. Впервые вводится понятие мультиагентной аппроксимации поведения, определяющего приближенное описание реальных прецедентов поведения пользователей интегрированной информационной среды с помощью мультиагентной имитационной модели. В рамках предложенного решения интерес пользователя социальной сети представлен в виде комбинации контекста и фокуса. Такой подход позволяет формализовать колебания пользовательского интереса под влиянием внешних событий с учетом фактора времени и человеческого фактора. Предложенный подход обеспечивает возможность описания и программной реализации шаблонов (паттернов) поведения членов социальных сетей в Интернете для последующего имитационного моделирования и анализа с целью выявления трендов и отклонений.
Authors: Ivaschenko A.V. (anton-ivashenko@yandex.ru) - Samara State Aerospace University, Samara, Russia, Ph.D, A.A. Khorina (anastasiakhorina@mail.ru) - Samara National Research University, Samara, Russia, A.R. Diyazitdinova (dijazitdinova@mail.ru) - Volga State University of Telecommunication and Informatics (Associate Professor), Samara, Russia, Ph.D | |
Keywords: multi-agent technology, big data, social networks |
|
Page views: 6499 |
PDF version article Full issue in PDF (29.74Mb) |
Permanent link: http://swsys.ru/index.php?page=article&id=4404&lang=&lang=en&like=1 |
Print version Full issue in PDF (29.74Mb) |
The article was published in issue no. № 1, 2018 [ pp. 91-94 ] |
Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:
- Модель открытого куба для анализа больших данных в социальных сетях
- Современные проблемы практического использования мультиагентных систем
- Информационная система организации, мониторинга и управления коллективной научной деятельностью студентов в вузе
- Моделирование информационных процессов систем управления большими данными для решения задач кибербезопасности
- Архитектура пользовательского интерфейса для взаимодействия с мультиагентной средой
Back to the list of articles