Journal influence
Higher Attestation Commission (VAK) - К1 quartile
Russian Science Citation Index (RSCI)
Bookmark
Next issue
№2
Publication date:
16 June 2024
Methodical support of designing a dynamic object geographic information systems infrastructure
Date of submission article: 06.05.2019
UDC: 004.9
The article was published in issue no. № 3, 2019 [ pp. 377-383 ]Abstract:The paper considers the problem of applying geographic information systems (GIS) in managing dy-namic objects. It proposes a structural-functional model of a ship GIS. Functional modules that form a ship local area network represent the GIS hardware layer. It is shown that in order to control a dynamic object, functional modules of GIS hardware must meet the delivery time limits recommended by spatial data distribution standards. The authors form the research task as the task of developing methodological support for ship GIS design for specified sailing goals and taking into account the restrictions on the required GIS perfor-mance indicators when working with spatial data. The choice of a GIS infrastructure is an integral prob-lem of conditional multiparameter optimization with cost and GIS project performance limits. The paper proposes a method of forming a GIS infrastructure with a given set of properties. The method includes the steps of forming initial data, estimating temporal characteristics of spatial data de-livery to a decision maker, determining a GIS infrastructure that meets cost and performance require-ments, and determining the bottleneck in a GIS structure. The initial data of ship GIS design are a ship application and a sea navigation area. The ship application makes it possible to determine the minimum number of workstations, and the sea navigation area determines the minimum composition of the equipment on a ship, which is determined by the Global Maritime Distress and Safety System the Russian Federation.
Аннотация:В статье определена актуальность задачи применения географических информационных си-стем (ГИС) в управлении динамическими объектами. Предложена структурно-функциональная модель ГИС морского судна. Аппаратный слой ГИС представлен функциональными модулями, образующими локальную вычислительную сеть морского судна. Показано, что для управления динамическим объектом функциональные модули аппаратного обеспечения ГИС должны удовлетворять ограничениям на время доставки, рекомендуемым стандартами распространения пространственных данных. Авторы сформулировали задачу исследования как задачу разработки методического обеспечения для проектирования облика ГИС морского судна под заданные цели плавания и с учетом ограничений на требуемые показатели производительности ГИС при работе с пространственными данными. Выбор облика ГИС решается как целочисленная задача условной многопараметрической оптимизации с ограничениями по стоимости и производительности проекта ГИС. Предложена методика формирования инфраструктуры ГИС с заданным набором свойств. Методика включает шаги формирования исходных данных, оценку временных характеристик доставки пространственных данных до лица, принимающего решения, определение инфраструктуры ГИС, удовлетворяющей требованиям стоимости и производительности, определение узкого места в структуре ГИС. Исходными данными проектирования ГИС морского судна являются его назначение и морской район плавания. Назначение морского судна позволяет определить минимальное количество автоматизированных рабочих мест, а морской район плавания – минимальный состав оборудования на судне, который в Российской Федерации определяется Глобальной морской системой связи при бедствии.
Authors: Tatarnikova, T.M. (tm-tatarn@yandex.ru) - St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation (Associate Professor, Professor), St. Petersburg, Russia, Ph.D, N.V. Yagotinceva (tm-tatarn@yandex.ru ) - Russian State Hydrometeorological University (Senior Lecturer), St. Petersburg, Russia | |
Keywords: local network, ship, , structural-functional model, dynamic object management, decision making, geographic information system, a dynamic object |
|
Page views: 10700 |
PDF version article |
Методическое обеспечение проектирования инфраструктуры географических информационных систем динамического объекта
DOI: 10.15827/0236-235X.127.377-383
Date of submission article: 06.05.2019
UDC: 004.9
The article was published in issue no. № 3, 2019. [ pp. 377-383 ]
The paper considers the problem of applying geographic information systems (GIS) in managing dy-namic objects. It proposes a structural-functional model of a ship GIS. Functional modules that form a ship local area network represent the GIS hardware layer. It is shown that in order to control a dynamic object, functional modules of GIS hardware must meet the delivery time limits recommended by spatial data distribution standards.
The authors form the research task as the task of developing methodological support for ship GIS design for specified sailing goals and taking into account the restrictions on the required GIS perfor-mance indicators when working with spatial data. The choice of a GIS infrastructure is an integral prob-lem of conditional multiparameter optimization with cost and GIS project performance limits.
The paper proposes a method of forming a GIS infrastructure with a given set of properties. The method includes the steps of forming initial data, estimating temporal characteristics of spatial data de-livery to a decision maker, determining a GIS infrastructure that meets cost and performance require-ments, and determining the bottleneck in a GIS structure. The initial data of ship GIS design are a ship application and a sea navigation area. The ship application makes it possible to determine the minimum number of workstations, and the sea navigation area determines the minimum composition of the equipment on a ship, which is determined by the Global Maritime Distress and Safety System the Russian Federation.
Tatarnikova, T.M. (tm-tatarn@yandex.ru) - St. Petersburg State University of Aerospace Instrumentation (Associate Professor, Professor), St. Petersburg, Russia, Ph.D, N.V. Yagotinceva (tm-tatarn@yandex.ru ) - Russian State Hydrometeorological University (Senior Lecturer), St. Petersburg, Russia
Ссылка скопирована!
Permanent link: http://swsys.ru/index.php?page=article&id=4613&lang=en |
Print version |
The article was published in issue no. № 3, 2019 [ pp. 377-383 ] |
The article was published in issue no. № 3, 2019. [ pp. 377-383 ]
Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:
- Абдуктивный вывод versus дедукция
- Оценка состояния безопасности интернет-сайтов как плохо формализуемых объектов на основе методов нечеткой логики
- Автоматизированная система поддержки принятия решений для прогнозирования процессов рассеивания химически опасных веществ
- Нейронечеткая система обнаружения продукционных зависимостей в базах данных
- Методы повышения быстродействия и надежности многопортовых коммутаторов Ethernet для ЭВМ кластерного типа
Back to the list of articles