Journal influence
Higher Attestation Commission (VAK) - К1 quartile
Russian Science Citation Index (RSCI)
Bookmark
Next issue
№4
Publication date:
16 December 2025
Algorithm for direction-finding of localized objects of traffic flows on digital satellite images
Date of submission article: 24.02.2021
UDC: 684.511
The article was published in issue no. № 2, 2021 [ pp. 289-294 ]Abstract:The paper proposes a unique algorithm for determining the direction-finding of localized objects in traffic flows based on ultra-high resolution satellite shooting data and geographical information on the location of MAC sections. The program implementation of the developed algorithm is a component module of the program traffic control system. We provide the input of the module with data on the in-terpolated model of the stage, as well as on the location and size of each localized vehicle on the stage. At the output of the module, the direction of its movement is determined for each vehicle: forward or reverse. The algorithm is based on comparing the position of vehicles and the central interpolated line of the MAC section on digital images of the sections. We have developed a unique algorithm for finding a minimum length segment from a point to a broken line on a plane. We used the algorithm as one stage of the stages of the algorithm for determin-ing the direction of movement of the vehicle at the MAC stage. The approach is based on comparing the relative position of the object and the centerline. Due to the unambiguity of correlation of the rela-tive location of centerline with central point parallel to axes of limiting rectangle of localized vehicle, the direction of motion is determined with high accuracy. Due to this, the direction of motion previous-ly detected by the vehicle is determined with high accuracy. The authors undertook a study of developed algorithms on real satellite data. Analysis of the re-search results showed that the developed algorithm for determining the direction-finding works with high accuracy. The experimental evaluation of the work consists of the formation of a calculated metric for a set of previously extracted local regions. Because the algorithm assigns the vehicle to one of the two directions of traffic, we chose the accuracy of the correct determination of the direction of move-ment as a heuristic metric. It is determined that the error in the direction definition is related to the in-accuracy in determining the coordinates of the centerline of the local road section.
Аннотация:В статье предлагается уникальный алгоритм определения направления движения объектов в транспортном потоке по данным спутниковой съемки сверхвысокого разрешения и географической информации о расположении перегонов улично-дорожной сети. Программная реализация разработанного алгоритма является составным модулем программной системы управления дорожным движением. На вход модуля подаются данные об интерполированной модели перегона, а также о местоположении и размерах каждого локализованного транспортного средства на пере-гоне. На выходе модуля для каждого транспортного средства определяется направление его движения: прямое или обратное. Алгоритм основан на сопоставлении положения транспортных средств и центральной интерполированной линии перегона улично-дорожной сети на цифровых изображениях перегонов. Разработан уникальный алгоритм нахождения отрезка минимальной длины от точки к ломаной линии на плоскости. Алгоритм используется в качестве одного из этапов процедуры определения направления движения объектов транспортного потока на перегоне уличнодорожной сети. Подход основан на сопоставлении относительного положения объекта и осевой линии. Благодаря однозначности соотнесения относительного расположения осевой линии с центральной точкой параллельного осям ограничивающего прямоугольника локализованного транспортного средства направление движения определяется с высокой точностью. Проведены исследования разработанных алгоритмов на реальных спутниковых данных. Анализ их результатов показал, что разработанный алгоритм определения направления движения детектированного объекта транспортного потока работает с высокой точностью. Экспериментальная оценка работы заключается в формировании расчетной метрики для набора ранее извлеченных локальных регионов. В силу того, что алгоритм относит транспортное средство к одному из двух направлений дорожного движения, в качестве метрики эвристическим путем выбрана точность верного определения направления движения. Показано, что погрешность в определении направления связана с неточностью в определении координат осевой линии локального участка дороги.
| Authors: V.S. Tormozov (007465@pnu.edu.ru) - Pacific National University (Senior Lecturer), Khabarovsk, Russia, A.L. Zolkin (alzolkin@list.ru) - Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics (Assistant Professor), Samara, Russia, Ph.D, А.U. Mentsiev (a.mentsiev@chesu.ru) - Chechen State University (Senior Lecturer), Grozny, Russia | |
| Keywords: digital image processing, vehicle, street road network, satellite imagery |
|
| Page views: 8383 |
PDF version article |
Алгоритм определения направления движения локализованных объектов транспортных потоков на цифровых космических снимках
DOI: 10.15827/0236-235X.134.289-294
Date of submission article: 24.02.2021
UDC: 684.511
The article was published in issue no. № 2, 2021. [ pp. 289-294 ]
The paper proposes a unique algorithm for determining the direction-finding of localized objects in traffic flows based on ultra-high resolution satellite shooting data and geographical information on the location of MAC sections. The program implementation of the developed algorithm is a component module of the program traffic control system. We provide the input of the module with data on the in-terpolated model of the stage, as well as on the location and size of each localized vehicle on the stage. At the output of the module, the direction of its movement is determined for each vehicle: forward or reverse. The algorithm is based on comparing the position of vehicles and the central interpolated line of the MAC section on digital images of the sections.
We have developed a unique algorithm for finding a minimum length segment from a point to a broken line on a plane. We used the algorithm as one stage of the stages of the algorithm for determin-ing the direction of movement of the vehicle at the MAC stage. The approach is based on comparing the relative position of the object and the centerline. Due to the unambiguity of correlation of the rela-tive location of centerline with central point parallel to axes of limiting rectangle of localized vehicle, the direction of motion is determined with high accuracy. Due to this, the direction of motion previous-ly detected by the vehicle is determined with high accuracy.
The authors undertook a study of developed algorithms on real satellite data. Analysis of the re-search results showed that the developed algorithm for determining the direction-finding works with high accuracy. The experimental evaluation of the work consists of the formation of a calculated metric for a set of previously extracted local regions. Because the algorithm assigns the vehicle to one of the two directions of traffic, we chose the accuracy of the correct determination of the direction of move-ment as a heuristic metric. It is determined that the error in the direction definition is related to the in-accuracy in determining the coordinates of the centerline of the local road section.
V.S. Tormozov (007465@pnu.edu.ru) - Pacific National University (Senior Lecturer), Khabarovsk, Russia, A.L. Zolkin (alzolkin@list.ru) - Povolzhskiy State University of Telecommunications and Informatics (Assistant Professor), Samara, Russia, Ph.D, А.U. Mentsiev (a.mentsiev@chesu.ru) - Chechen State University (Senior Lecturer), Grozny, Russia
Ссылка скопирована!
| Permanent link: http://swsys.ru/index.php?page=article&id=4817&lang=en |
Print version |
| The article was published in issue no. № 2, 2021 [ pp. 289-294 ] |
The article was published in issue no. № 2, 2021. [ pp. 289-294 ]
Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:Perhaps, you might be interested in the following articles of similar topics:
- Автоматизированное детектирование и классификация объектов в транспортном потоке на спутниковых снимках города
- Настройка и обучение многослойного персептрона для задачи выделения дорожного покрытия на космических снимках города
- Разработка алгоритма направленного распознавания с учетом информации о рельефе на примере спутниковых снимков и данных дистанционного зондирования Земли
- Фильтр Калмана как метод вторичной обработки информации с системы ГЛОНАСС
Back to the list of articles


