Journal influence
Higher Attestation Commission (VAK) - К1 quartile
Russian Science Citation Index (RSCI)
Bookmark
Next issue
№4
Publication date:
09 December 2024
Calculation of the optimal dependency of information resource price during its marketing at several markets
Date of submission article: 27.03.2017
UDC: 330.47
The article was published in issue no. № 3, 2017 [ pp. 474-477 ]Abstract:The paper considers the problem of determining the pricing policy of the company that implements a market information resource. One of the key challenges of the information market – information cost determination. However, this raises a number of difficulties due to the nature of the goods. The paper considers the information goods as a certain software product. The sale of information resources is characterized by the fact that replication of this resource can be without any significant additional costs. This leads to increasing in resource volume during its dissemination. At the same time, price setting is one of the key factors determining further distribution and promotion of goods, which takes into account a variety of factors including the way it is distributed. The paper solves the problem of determining the optimal dependence of the information resource price on time for the case when the retailer has no competitors on the market, the market is saturated, and buyers do not have the possibility of further dissemination of the resource. The authors obtain the conditions for optimal selection of the information resource price, calculate the maximum possible income of the company for a linear demand function, and describe the conditions governing the duration and volume of sales ensuring a high average company income. When the function of demand is known (it can be found using an approximation of the experimental data), the obtained conditions allow selecting the optimal change in sell prices as a function of the number of sold copies of the information resource.
Аннотация:В последнее время наряду с материальными ресурсами все большее значение приобретают информационные, нематериальные ресурсы. Они имеют ряд особенностей, которые следует учитывать при решении задач оптимального управления бизнес-процессами. Одна из наиболее ключевых проблем информационного рынка – определение стоимости информации. Однако здесь возникает ряд трудностей из-за специфики товара. В данной статье под информационным товаром будем понимать некий программный продукт. Продажа информационных ресурсов характеризуется тем, что его тиражирование может быть осуществлено без существенных дополнительных затрат. Это приводит к увеличению объема ресурса в ходе процессов его распространения. При этом установление цены является одним из ключевых моментов, определяющих дальнейшее распространение и продвижение товара, которое должно учитывать множество факторов, в том числе и способ его распространения. В работе рассмотрена задача определения ценовой политики фирмы, реализующей на рынке информационный ресурс. Решена задача определения оптимальной зависимости цены информационного ресурса от времени для случая, когда фирма-продавец не имеет конкурентов на рынке, рынок насыщается, а покупатели лишены возможности дальнейшего распространения ресурса. Получены условия оптимального выбора цены информационного ресурса, а для линейной функции спроса рассчитан максимально возможный доход фирмы, а также получены условия, определяющие продолжительность и объем продаж, обеспечивающих максимум среднего дохода фирмы. При известной функции спроса, которую можно найти аппроксимацией данных эксперимента, полученные условия позволяют выбрать оптимальное изменение цены продаж в функции, определяющей число проданных экземпляров информационного ресурса.
Authors: S.A. Amelkin (sergey.a.amelkin@gmail.com) - System Analysis Research Center, Program System Institute of RAS (Head of the Center), Pereslavl-Zalesskiy, Russia, Ph.D, O.S. Ivanova (olety@yandex.ru) - Medical Informatics Research Center, Program System Institute of RAS (Engineer), Pereslavl-Zalesskiy, Russia | |
Keywords: necessary optimality conditions, the intensity of sales, demand function, optimal price, information resource |
|
Page views: 4796 |
PDF version article Full issue in PDF (21.91Mb) Download the cover in PDF (0.59Мб) |
Permanent link: http://swsys.ru/index.php?id=4318&lang=en&page=article |
PDF version article Full issue in PDF (21.91Mb) Download the cover in PDF (0.59Мб) |
The article was published in issue no. № 3, 2017 [ pp. 474-477 ] |
Back to the list of articles